27 d’octubre del 2013

Romànic

                                            Capitell del s. XIII del claustre de Sant Benet, Sant Fruitós del Bages.

Diether Rudloff en el seu llibre Catalunya romànica defensa la tesi que l'home del s. XX connecta amb la unitat de la visió romànica del món. Assenyala que: "les investigacions més importants de l'art romànic han tingut lloc durant les èpoques de l'expressionisme i el cubisme, perquè ambdós estils es condicionen mútuament i són expressió del mateix esperit del temps. Al cap i a la fi, la pintura no figurativa ens ha fet experimentar amb insistència la necessitat de penetrar en nous àmbits de consciència i superar de forma conseqüent el naturalisme buit de sentit."

10 comentaris:

  1. M'agrada molt, Sant Benet! En aquest capitell hi ha, a més de l'art romànic que dius, el contrast entre pedra i natura, ombra i llum en els seus costats.

    ResponElimina
  2. Una bona mirada, Helena. El verd de la fulla contrasta amb el verd "imaginat" de la falguera del capitell.

    ResponElimina

  3. És ben cert que l'art romànic conserva una simbòlica expressiva -idealització en la manifestació iconogràfica- que l'apropa a determinats corrents de l'avantguarda. El verd de la fulla i el "verd" del capitell, una petita meravella.

    Abraçades, des de El Far...

    ResponElimina
  4. El romànic m'atrau des de fa temps i trobo pensaments molt interessants en el llibre de Rudloff.
    Abraçades, Jordi.

    ResponElimina
  5. M'agrada el capitell i m'agrada el text. Jo com a dona nascuda a mitjans del segle XX m'identifico totalment amb els mots, perquè el romànic sempre m'ha seduït, per la seva senzillesa aparent, per la seva austeritat i la seva força. les pintures romàniques tenen realment una estètica molt propera a nosaltres. Amb un nivell d'abstracció realment modern (o potser nosaltres som els antics).

    Un pots molt interessant, Consol. M'encanta.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Penso com tu, el romànic connecta amb la sensibilitat artística actual. A més a Catalunya hi ha un romànic esplèndid i encara no descobert per molta gent. Personalment, m'enamoren els claustres i les esglésies petites encimbellades a dalt les muntanyes.

      Elimina
  6. Ui Consol, un llenguatge que no tinc massa a l'abast, jo...Però si que et diré que el trobo un capitell fantàstic, amb les fulles verdes que li fan pessigolles...
    M'agrada molt el romànic, la seva senzillesa m'inspira pau.
    Petonets i bona setmana, tardoral???

    ResponElimina
    Respostes
    1. Cert, el llibre de Rudloff diu coses molt interessants però es dirigeix a persones molt erodites i a vegades es fa difícil de seguir pels que no ho som tant. M'agrada escoltar experts en art que expliquen la raó de les coses però el que més m'agrada és intuir-lo i deixar que m'emocioni.
      Bona setmana, M. Roser.

      Elimina
  7. Sembla un capitell senzill i robust, disposat a durar molts més anys. És molt bonic

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ja ha durat 800 anys i es conserva d'una manera magnífica tan física com estètica. Em fas pensar que moltes obres d'avui segurament no tindran aquesta vida tan llarga.

      Elimina